PRAHA, 1. DUBNA 2025 – Umělá inteligence (AI) stále intenzivněji zasahuje do pracovního života Čechů. Některé pozice kvůli ní v budoucnu z pracovního trhu úplně zmizí. Zejména kreativní pozice se ale o uplatnění bát nemusejí. Mezi nimi jsou i personalisté. Vlivem AI se ovšem náplň jejich práce výrazně změní.
Přestože čeští personalisté využívají umělou inteligenci spíš okrajově, jejich počty rostou. Podle průzkumu společnosti Eurostat využívalo v roce 2021 nástroje umělé inteligence k náboru nových zaměstnanců v Česku pouze procento podniků. Aktuálně je využívá kolem 23 procent personalistů. Přes 30 procent HR pracovníků umělou inteligenci během obsazování volných pozic stále používat neplánuje. „Ačkoli nyní ještě existuje značná část personalistů, kteří jsou vůči nástrojům umělé inteligence skeptičtí, je využití AI v personalistice na vzestupu a už nyní zásadně mění způsob, jakým firmy hledají a získávají nové zaměstnance. Díky pokročilým algoritmům lze nejen zrychlit náborový proces, ale také zpřesnit výběr kandidátů a zvýšit efektivitu HR týmů. Tento trend momentálně nejvíce využívají velké podniky, kde AI pomáhá zejména při tvorbě náborových inzerátů, přípravě materiálů pro zaměstnance a zodpovídání častých dotazů nováčků,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Personalisté využívají umělou inteligenci nejčastěji k textaci náborových inzerátů. V budoucnu se ale její využití rozšíří. „Očekává se, že AI bude hrát stále větší roli v náboru nových zaměstnanců. Bude více zapojována do automatizace úkolů, jako je třídění životopisů, odpovídání na časté dotazy uchazečů, plánování pohovorů nebo hodnocení pracovního výkonu. Díky tomu budou mít personalisté více času pro strategická rozhodnutí a práci s lidmi. Podle dat LinkedIn Talent Solutions Report 2023 dokáží generátory pro tvorbu pracovních inzerátů snížit délku času na jejich přípravu o 60 procent,“ doplnila Denisa Janatová.
V budoucnu se personální kompetence umělé inteligence rozšíří. Je pravděpodobné, že prvních kol pohovorů se personalisté nebudou vůbec účastnit. „Už dnes je umělá inteligence využívána při třídění vhodných kandidátů. Ve velmi krátkém čase dokáže analyzovat tisíce životopisů na základě předem nastavených kritérií. Virtuální asistenti a chatboti se budou stále více podílet na vedení prvních kol pohovorů. AI bude schopna analyzovat nejen odpovědi kandidátů, ale i jejich tón hlasu, mimiku nebo způsob vyjadřování, což pomůže lépe odhadnout jejich vhodnost pro danou pozici,“ vyjmenovala Denisa Janatová.
Umělá inteligence zasáhne i do oblasti benefitů. „AI pomůže personalistům přizpůsobit benefity, školení a kariérní rozvoj každému zaměstnanci na míru. Bude schopna analyzovat jejich výkony, zájmy a ambice a doporučovat jim vhodné kurzy, školení nebo pracovní role,“ řekla Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.
Jedním z největších problémů v personalistice je nevědomá zaujatost při hodnocení uchazečů. Tento problém se správným využitím umělé inteligence zcela zmizí. „Firmy budou moci lépe sledovat, zda výběr nových zaměstnanců není ovlivněn diskriminací nebo jinými faktory nesouvisejícími s pracovními schopnostmi. Na druhou stranu se AI může nechtěně dopustit diskriminace, pokud její algoritmy nejsou správně nastaveny. Personalista pak musí zajistit, že rozhodování je spravedlivé, v souladu s právními předpisy a etickými normami. S rostoucím využitím AI v personalistice se objeví i otázky ohledně soukromí, ochrany dat a etiky rozhodování. Firmy budou muset zajistit, aby AI systémy byly transparentní, spravedlivé a neporušovaly práva zaměstnanců. Lze očekávat, že velmi brzy vzniknou nové zákonné regulace, které budou určovat, jak mohou společnosti AI využívat,“ uvedla Denisa Janatová.
Úkolem personalistů není jen nábor nových zaměstnanců, ale i podílení se na tvorbě firemní kultury, řešení konfliktů na pracovišti nebo individuální přístup k zaměstnancům – takové dovednosti umělá inteligence nikdy mít nebude. „AI může pomoci s analýzou a doporučeními, ale samotná kultura firmy je založena na lidských hodnotách a interakcích, které technologie nemůže plně nahradit. AI může nabízet doporučení na základě dat, ale chybí jí kreativita a schopnost strategického myšlení. Náborové strategie, programy pro rozvoj zaměstnanců nebo inovativní přístupy k motivaci týmu vyžadují lidský přístup a zkušenosti. Je třeba pracovat i s tím, že každý zaměstnanec je jiný a některé životní situace nebo pracovní rozhodnutí nelze řešit pouze na základě dat. AI dokáže poskytnout analýzu nebo doporučení, ale konečné rozhodnutí často vyžaduje lidský úsudek,“ upozornila Kateřina Marešová.
AI změní personalistiku způsobem, který umožní firmám pracovat efektivněji, lépe chápat potřeby zaměstnanců a zlepšit proces náboru i řízení lidí. Klíčovým faktorem ale zůstane lidský dohled. „Nejpravděpodobnější scénář je, že AI personalisty nikdy nenahradí, ale změní jejich roli. AI může analyzovat data a předpovídat chování, ale nedokáže plně pochopit emoce, motivaci a mezilidské vztahy. Personalisté musí často řešit složité situace, jako jsou konflikty na pracovišti, osobní problémy zaměstnanců nebo citlivé rozhovory při propouštění – toho všeho není a pravděpodobně nikdy nebude umělá inteligence schopna. Personalisté se budou více soustředit na strategické, kreativní a mezilidské aspekty HR, zatímco AI bude zpracovávat data, automatizovat opakující se úkoly a poskytovat cenné informace pro výběr nejlepšího kandidáta,“ uzavřela Denisa Janatová.